Tänään näin unta suurimmasta ihastuksestani kautta aikojen. Hänen nimensä olkoon salanimenä vaikka Ghk. Vaikka en ole nähnyt häntä noin kahteen kuukauteen olen tänä aikana nähnyt unta hänestä kaksikin kertaa.

Unessa olen ensiksi treffeillä Ghk:n kanssa Kuopion Rossossa. Hän on selkeästi suopea minua kohtaan ja näyttää niin sanotusti vihreätä valoa, vaikka tosielämässä asianlaita ei näin ollut. Mitään ei kuitenkaan tapahdu, vaan uni jatkuu täysin eri paikassa ja eri aikaankin. Kävelemme suuren ryhmän mukana (ryhmässä on todennäköisesti ystäviäni Kuopiosta, en kuitenkaan muista erityisesti ketään ryhmäläisistä) Snellmaninpuiston halki kohti Maaherran taloa. Matkalla kohtaan erään "hyvän ystäväni", tai niin ainakin luulin. Huomaan hänet ja huudan hänen nimeään, hän ei vastaa mitään. Pääsemme sisään maaherran taloon siellä pelaamme jotain lautapeliä. Ghk on tietenkin ylin viihdyttäjä ja hallitsee tilannetta totaalisesti. Tässä kohtaa minun suhteeni häneen on epäselvä. Enkä oikeastaan juttele hänelle laisinkaan silloin. Minulla on kuitenkin valtavan hyvä fiilis, ja oloni on hyvä kun saan olla samassa seurassa hänen kanssaan. Ja eritoten mieleenpainuvana on myös se kuinka koko ryhmällä on niin valtavan hyvä fiilis, ja tästä kiittäminen on suurelta osin Ghk:ta.

Unessa on selkeänä elämäntilanteeni ja se kuinka kenties monetkin hienot asiat aina luisuvat käsistäni. Tai ainakin ihmissuhteet. Ja joudun sysätyksi ulkopuolelle. Ehkä tämä on osana kaikkien elämää, enkä minä tässä mielessä ole katkera. Valitettavaa on se, etten varmaan koskaan tule enää näkemään Ghk:ta enkä varmaan uskaltaisikaan. Enkä usko, että hän minua toivoo näkevänsä. Tai ehkä hänen suhtautumisensa minuun on suhteellisen neutraali. En voi tietää. Mutta joka tapauksessa hän oli tämän unen selkeä päähenkilö, ja sitä en voi kiistää. Niin tunteet vain muokkautuvat joksikin toiseksi, nyt enää haaleana muistona on Ghk:kin, ja välillä uniin ilmaantuvana. Silloin ehkä kontaktin häneen saan, mutta kun ryhmään menemme on hän aivan muiden ihmisten kanssa. Ja tämä hyvä ystävä puolestaan on mysteeri, hänestä on vaikea ottaa mitään selkoa. Kenties hän on vain niin kiireinen, että nykyisin hän on vain entinen hyvä ystäväni. Ja nykyisin vain niin sanottu "ystävä". Ja ehkä hän on vain pitänyt minua pilkkanaan. Mistä sen tietää... Harmillista, mutta ei mitään maailman vakavinta.